Custom Glitter Text

Selasa, 23 Julai 2013

SABAR ITU INDAH 


Assalamualaikum
salam syg serta rindu buat sahabat2 semua, alhamdulillah syukur sekali lagi Addin diberi kekuatan serta tenaga untuk terus menukil kan apa yg tersimpan di hati serta diluahkan melalui jejari. syukur untuk hari selasa tadi, sekali lagi persatuan kebangsaan pelajar islam malaysia kampus klmu berusrah yang bertajuk SABAR ITU INDAH. sabar terllu besar maknanya kepada setiap individu. besar jiwa nya bgi manusia yg bersabar. manusia tak akn prnah lepas dri diuji, ditimba masalah serta menerima tanparan yg besar dlm mnghdpai ujian. inilah kuasa sabar. inilah kuasa yg ada dalam sabar. sabar sebenarnya umpama ubat serta penawar kepada ujian. setiap peringkat manusia sebenarnya akan menerima satu saat dimana kita akan rasa ujian itu terllu berat menimpa kita. tdk kira sama ada kita pelajar, pekerja, suami, isteri mahupun bijakpandai. mereka tetap akan diuji dengan pelbagai masalah serta ujian yg mencengkam jiwa. 

permasalahan ini sehingga mewujudkan kata pujangga bahawa manusia ini sebenarnya hehidupannya adalah untuk mengurskan serta mnyelesaikan msalah. selesai masalah makan wujud masalah yg lain. itulah kehidupan kita. sebagai seorng pelajar serta mahasiswa kita tdk akan prnah terlepas dri menerima plbagai ujian yg mengganggu proses pembelajaran kita. sebagai contoh assgmnt yg terllu bnyak. masalah pngurusan kewangan bg mereka yg tdk ddk bersama keluarga, masalah sahabat serta pelbagai lagi perkara yg mnggngu di lubuk hati kita. sebenarnya inilah msanya untk kita kmbali kepada Allah. sesngghnya hnya Allah lah sebaik baik pndngar masalah. Allah tdk pernah jauh dri kita. tdk pernah sesekali mnenggalkan kita. solatlah. kerana solat itu pnghubung manusia dengan Allah. solatlah kerana disitu masanya untk kita merintih meluahkan apa yg menggngu di dada kita. jngan kita malu untk menyerahkan segala galannya kepada Allah. 


perkara utama prlu kita tekankan disini bagaimna kita ingin mnguruskan masalah kita dengan sebaiknya. pertama seperti disampaikan bersolatka. kita mndekatkan diri kepada Allah. kita mengeratkn hbngan kita dengan Allah. insyaAllah setiap dugaan yg dtg akn membentuk sifat sabar yg tnggi dalam dri kita. selain itu positifkan mnda. sentiasa senyum serta warnakan diri kita dngan keindahan senyuman. Rasulullah sendiri mnganjurkan cara2 bgaimna untk mmbntuk sabar sewaktu kita diuji mahupun sewaktu kita sedang marah. berwuduk. sesungguhnya marah itu adlah dri api syaitan. hnya dngan wuduk dpat meredekan kemarahan kita. sebenarnya manusia yg paling kuat itu bukan lah mnusia yg gagah serta kuat tubuh badannya tetapi mnusia yg gagah ialah mnusia yg kuat menahan kemarahannya. inilah kuasa sabar. kuasa serta kehebatan sabar. moga usrah kali ini memberikan manfaat serta penambahan ilmu kepada kita. setiap ilmu dikongsi agar kita sama2 menguatkan islam serta keperibadian kita. salam syg dri sy Addin nur al islam. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan