Custom Glitter Text

Isnin, 18 November 2013

SEBUAH ADIKARYA TERINDAH BERNAMA "SALINA" 


Assalamualaikum. salam syg buat sahabat yg terus membaca dan sudi meluangkan sedikit peruntukan waktu melihat dan terus mnghayati setiap bait2 yg ak tulis dalam ruangan blog ini. alhamdulillah ak masih lagi cukup masa dan waktu untk menulis dan ckup waktu untk terus mnghayati setiap karya yg pernah ada dalam senarai terbaik yg ak garap. untuk ruangan entri kali ini, ak serba sedikit akn berkongsi bagaimana terbuainya hati saat terus membaca sebuah karya yg terllu tnggi nilainya. karya yg terllu indah maknanya. SALINA. seindah namanya semulus perlambangannya... bagaimana sang penulis menterjemahkan watak salina sebagai seorng model serta kiasan kepada sezamannya. pada waktunya serta pada latar masanya. seorng wanita yg terpaksa mnjual segala maruah dirinya dan harga mahalnya ialah keperawanannya. dijaja dan dilelong untk wang. ya wang itu memng tinggi harganya. wang memng tinggi nlainya. kerana wang juga manusia hilang arah. kerana wang juga segalanya musnah. dan kerana wang juga ak derita bernanah x berdarah. kalau dibedah dan dibuka dadaku maka segala kesakitan. semata-mata kerana wang!!!! kerana wang juga, mngkin ak boleh jual serta menggadai maruah. ingin tahu kenapa novel ini, x lapuk dek hujan x lekang dek panas???? trllu mudah sebenarnya untk ak jawab. kerana setiap zaman pasti akan ada manusia yg sama mendokongnya. apa yg membezakan ialah keadaan dan perubahan latarnya sahaja. tapi pendokong dan watak2 utamanya akan terus hidup selagi bumi ini beredar di paksinya. selagi bumi ini ada malam dan ada siang. 
kenapa ak katakan ia sebagai sebuah maha karya hebat yg ak angkat sebagai sebuah karya yg terllu mnyentuh jiwa dan rasa. secara jujurnya inilah satu2 nya novel yg ak baca tak menangis. tetapi segenap jiwa dan hati berjuang untk berada dalam dunia tersebut. ak terus berada dalam dunia ak sendiri. ak buka tirai dan ak tutup segenap alam untk ak berada dalam keadaan dan waktu sezamannya. ak merasai betapa peritnya hidup sebagai seorng manusia berbumbungkan kandang kambing. ak melihat bagaimana golongan remaja mahu lelaki atau perempuan terbejat dengan gejala sosialnya yg terlampau tnggi. yg lelaki dengan kepincangannya terbuai dengan budaya buruk penjajah. dan yg perempuan terpksa menggadai, biar itu ank mahupun kakak. rela mnjual diri untk mnjdi manusia yg hdup dan terus hidup. ak x pernah mnyalahkan ahli2 agama yg nasihat serta berjuang untk membentras segala gejala mahupun buruk lasaknya dunia ini. tapi mngkin ak telah terbias dengan khdupan yg memng kotor dan dina maka ak tahu bagaimana untk hdup dan terbiasa untk mncari sinar yg menerobos mana siang dan mana malam. tapi jujurlah jika ingin mncari seorng daie yg terbaik ak ibarat mncari dalam sejuta. yg mana tulus mulus yg mana ibarat kelam mncari dendam!! ak telah terbiasa dengan khdpn panca roba dunia maka ak kenal dan tahu bgaimana mahu mncari dan menarik mereka kembali. ak ada jln ak sendiri. ak x pernh salahkan pada manusia yg tahunya nahi mungkar tapi x pernah amal makruf.... ak dah terbiasa dengan gejala kereta rosak body cantik seperti ini. :)

bila ak terus terbuai mmbaca dan mnghayati karya ulung dan terbaik dri seorng sasterawan negara ini, maka aku kenal pada sebuah keikhlasan dalam berjuang. sebuah perjuangan walau perit tapi trpaksa dilalui... kdng2 kita perlu berusaha mncari ketenangan hati. mngkin susah tapi ada jalannya. alhamdulillah pnghujung cerita salina berani menongkah arus lari dari kebiasaan. manusia x selamanya jahat. manusia juga x selamanya kekal dalam dosa. tapi sudah kebiasaan. manusia tetap akan sama dri dulu hngga kina. x pernah sekali lupa untk terus mncemuh dan mencacri. siapa kau dulu x penting tapi siapa kau sekrng yg ak inginkan. manusia sebenarnya suka menilai pada masa lalu seseorng dri menlai pada masa sekarang seseorng. manusia telah ditanam dengan dotrin yg maha hebat tentang personaliti seseorng sehngga hebatnya lebih hebat dri Tuhan. wahhhhh AYAT AK MCM CIPLAK DRI AYAT SESEORNG LAH.. LEBIH TUHAN DRI TUHAN. hahahhaha.. tapi itulah kenyataan. ak belajar tentang buruknya org jngan dilihat diri luaran. tapi alhamdulillah ak juga dah lihat buruknya org dri dalam. jdi maaf seribu kali maaf. ak bnyak belajar dri pengalaman dri ak belajar dri teori dan buku. ak dah lalui terllu bnyak kelamnya hdup. ak juga dah lalui terllu bnyak lorong2 yg kau belum lalui.. jika kau lalui lorng pelacur sebagai pencegah keburukan kau x lalui lagi seperti ak yg tellh masuk dunia kelam seperti itu. kau x pernah lagi lalu sebagai seorng manusia yg dicaci yg dihina yg dilempar tahi mahupun najis. bnyak manusia hnya tahu berjuang atas nama islam dan hnya atas nama kertas. tetapi x pernah berjuang atas nama kita bersaudara. kita ialah saudaramu yg ak syg yg ak cintai. yg bila aku lihat kamu ak syg sesaygnya walau mngkin ada nyawa yg pernh dia bunuh atau ada jiwa yg pernh dia nodai. tipulah kalau kita berjuang menegakkn kebaikan kita x sikit pun pandang hina pada org........ AKU BUKAN MAKSUM YG BOLEH SELRURUH HIDUPKU BAIK BAK MALAIKAT MAHUPUN NABI. 

maaf andai ak terlri dri persoalan utama. bagaimana kita mncontohi sebuah karya bernama SALINA. secara ironinya inilah secara ironi nya maka kenallah siapa itu salina??? adakah ia ak? atau adakah ia kamu? kdng2 bila kita membaca sesuatu karya kita x pernh terjun mahupun mnjunmkn diri kita ke dalam watak tersebut. kerana itu kita x kenal siapa itu SALINA?? sehebat manapun wacana yg cuba dibawa tetapi jia mnda ank2 bngsa kita masih tabu dan masih kotor untk kenal siapa itu salina maka maaf seribu kali maaf, anda mahupun ak msih belum kenal dan masih belum layak untk bergelar pendahwah berjaya. ada satu kata2 yg indah pernh ak baca dri sebuah karya yg telah lama ak tngglkn tajuknya. BAGAIMANA MUNGKIN SEORNG USTAZ MAMPU MEMIMPIN KEBAIKN JIKA DI TDK PERNAH MELETAKKN DIRINYA UNTK KENAL SIAPA ORG YG DI TARBIAHKAN?? kita cuba katakan kepada seseorng yg hnya bermatakn duit yg bertunjngkan wang semata-mata tetapi kita x kenal pun siapa dia?? kita hnya tahu dia tamakkn kewangsan semata-mata sehngga pandai dan berani mngambil rasuah.. tetapi x siapa pun pernah mndidiknya untk mnjauhi rasuah dan mmbenci rasuah. mngkin dri kecilnya dia terllu dihmpit serta dibuatakn dngan rasa kesensaraan sebagai seorng gelandangan sudhlah miskin wang miskn ilmu agama pula... maka siapa yg salah. tiada sesiapa pun yg salah tetapi semuanya bermain dalam lumpur!!! semuanya bergelumang dengan lumpur.... ak hnya seorng pengulas x bertauliah. yg x ada sijil mahupun ijazah penulisan. tetapi ak belajar dri sebuah pengalaman. ak belajar dri sebuah kemiskinan dan ak belajar dari sebuah penderitaan. maka ak kenal apa itu sebuah penipuan. ak kenal apa itu sebuah pendustaan. teruskan mmbaca. dan salam syg dri addin nur al islam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan