Custom Glitter Text

Khamis, 29 Mei 2014

MENGIMBAU KENANGAN 



Assalamualaikum.. salam teristimewa buas semua sahabat yang masih terus setia, mahu di waktu susah atau di waktu senang. alhamdulillah. manusia hanya merancang tetapi tuhan yng menentukan segala-galanya. maaf andai coretan ini sebenarnya lebih kepada pengalaman aku serta luahan hati aku. kalau ada yang terasa sesuatu mahupun terguris perasaan. sembah salam seribu kemaafan di pohon. salam ukhuwah serta perjuangan. seorang muslim perjuangannya tak pernah terhnti walau disekat mahupun dihalang. tugas mnyebarkan ilmu itu tanggungjawab bersama. walau sebodoh manapun seseorng bagi aku dlm diri mereka ada kepintaran yg org lain tiada. jadi jngan sesekali memperbodoh mahupun mnjatuhkan.. raikan perbezaan. kita mmpunyai identiti serta mmpunyai keistimewaan. ya Aku merupakan seorng pelajar KLMUC!!! aku berbngga aku dididik dlm suasana persekitaran yg sesuai dngan aku. bukan bermkna ak tdk mahu suasana serta kondusif islamis mahupun suasana yg bersifat islamisasi. tetapi ini merupakan jaln perjuanagn. berbngga juga melalui klmuc juga aku mula kenal erti sebuah perjuangan islam melalui PKPIM. kalau dulu mngkin dlm mnda dn otak hnya belajar, belajar dan belajar. sedngkan tanggungjawab seorng pelajar bukan itu sahaja. aku memetik kembali kata-kata dri abg fazril, "kita sebagai seorng mahasiswa merupakan anak masyarakat. kita bukan terikat dan terbntuk dlm kondusif ke kelas, kolej kediaman. tidur. umumnya kitalah anak didik bngsa. pelopor kepada pencerahan bngsa. 


jika kita terbentuk dalam suasana yg terbeban semata-mata dngan pembelajaran tanpa ada sosialisasi bersama masyarakat. jadi apalah erti makna kita merupakan anak emas kpada bangsa dan negara? apatah lagi kepada agama. semenjk ak berpersatuan serta berpatisipasi dalam perjuangan PKPIM, alhamdulillah terlalu bnyak prgram yg dapat aku ikuti serta alai sendiri. bermula dri sekecil2 aktiviti sehnggalah dalam peringkat kebangsaan. dan syukur ak dapat serba sedikit manfaat dri semua ini.. jika tdk semua sedikit aku kira terlalu bermnfaat. seronok sebenarnya bila kita dlm lingkungan org2 yg beragama. kerana secara lumrah dan kebiasaannya org2 yg beragama tidak akan menilai seseorng berdasarkan luaran mahupun siapa kita. sejarah merupakan sejarah.. keburukan kita yg lepas barkan. kita adalah sekrng dan sekrng inilah jalan pencorak kita. aku sebenarnya sedikit terkilan dngan sesetengah individu yg mnjdikan agama sebagai jalan untk mereka mnghukum seseorng. jalan untk mereka mnjatuhkan titah. KAU ORG BERDOSA. KAU ORG YG DERHAKA dan KAU ORG YG TIDAK MNDATANGKAN MANFAAT. MALAH SIA-SIA SAHAJA. sebenarnya org2 seperti inilah perosak sebenar dalam perjuangan islam. islam itu dilihat pada akhlaknya. pada kesempurnaan budinya. malah islam itu sendiri merupakan nasihat. erti nasihat itu adalah kelembutan. ada manisnya. jika seperti tadi tutur kata yg disampaikan, maka mana manisnya? mana indahnya. jadi kita sama-sama berubah. kita sama-sama membntuk kekuatan islam kita. kita sedng belajar. kita juga sedng berusaha. tiada manusia yg sempurna. kerana kita sebenarnya sedng belajar dari erti kesempurnaan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan