Custom Glitter Text

Rabu, 9 Januari 2013

AKU DAN ISLAMISASI INDUSTRI HOSPITALITY 


Assalamualaikum :)
hai kwn2. harap semua sihat n berbhgia d sisi org2 yg dicntai dan d syngi. agak2 korang smua tahu x ni bngunan apa? agak2? kalau nak ckp rmah ak memng x lah kan.hehe. ni la The Royal Chulan Hotel Kuala Lumpur. kenapa kali ni ak cerita pasal hotel ini? sebb kali ni ak nak certa pasal impian dan cita2 aku. klau untk hotel ni, hanya impian ak untk dpat jwtan kat sini. tapi mngkin bkn untk cita2 aku. sbb ak rasa ak x sesuai untk kerja dekat hotel ni. ya memng hotel ni mewah, hotel ni hebat n hotel ni mndpat guest2 yg ternama, golongan atasan dan kerabat2 diraja. tapi itu bkn jaminan hdup aku. 2 bkn apa yg aku nk n 2 bkn apa yg ak harapkan. mngkin org akn ckp ak ni x berani ambk rsiko, x nak kluar dri kotak selamat. hnya nk apa yg sekdrnya. biarlah apa org nak kata. tapi apa yg ak harapkan adalah redha Allah. bukan senang sebnrnya nak kerja dlm industri hospitality ni. bukan semudah apa yg org sngka dan apa yg org harapkan. x semudah 2 kawan2. cabarannya amat besar. kami perlu mnghdapi bnyak cabaran yg melibatkan syariat, muamalat dan hukum2. apa yg ak harapkan ialah sumber kewangan yg bersih dri haram dan bersih dri keraguan. ak mnginginkan sumber2 yg ak peroleh bersih untk ak gnakan dlm kehidupan. semuanya 2 akn mnjdi darah daging. 

industri ni x akan terlepas dri pnjualan berleluasa arak. x akn terlepas dri hiburan yg melalaikan dan x akn terlepas dri perkara2 yg melibatkan hukum hakam. apa yg ak harapkan ialah kebersihan sumber dan islamisasi dunia perhotelan di malaysia. kdng2 apa yg pihak atasan inginkan keuntngan semata-mata sehngga memberi pngurusan hotel dri luar malaysia untk membuat undng2 sesuai dngan apa yg mereka inginkan. sehngga sebenarnya telah mnggadaikan maruah dan islamisasi rakyat kita sndiri. hermmm. kdng2 terasa kita telah dijajah kembali. bkn diri zahirnya tetap diri segi femikiran dan rentak kehidupan kita. x ada apa yg lebh mnggembirakan andai kita bebas dri semua 2. 

sehingga kini apa yg aku hrapkan dan aku mngimpikan ialah pekerjaan dalam industri yg aku ceburi dapat mmbawa aku ke jalan yg lurus dan suci dri keraguan. setakat ni apa yg aku idamkan adalah untuk bekerja di Seri Malaysia atau mngkin juga menabur perkhidmatan di Di Palma Hotel. mngkin agak sarkastik untk ak katakan. kedua2 syarikat anak malysia ini sedikit sebanyak menarik mnat aku kerana mereka berusaha membngunkan serta menjalankan perkhidmatan secara islam dan mngamalkan beberapa perkara yg ada kebaikannya menurut islam berbndng hotel yg lain. di setiap bilik tetamu akan disediakan senaskah alQuran sebagai peneman. sebagai bacaan serta sebagai ikutan. pikah pengurusan juga membenarkan pekerja wanita untk memakai hijab sewaktu dalam bekerja. Alhamdulillah walau baru sedikit yg dipraktikkan tetapi ia sebenarnya langkah awal untk lebh bnyak lagi industri ini melangkah lebih jauh sesuai dngan hukum dan undang2 islam. 


De Palma In Shah Alam 


Seri Malaysia Bagan Lalang 

Gambar dekat atas ni adalah dua buah hotel yg sekarang sedng bermain-main di mnda. hehehe. ayat kelakar jer. kalau nak tau ni lah harapan aku. n nilah cita2 aku untk berkhidmat dekat salah satu hotel ni. sama ada De Palma Shah Alam ataupun Seri Malaysia Bagan Lalang. Dua hotel ni masih lagi dalam lingkungan selangor. senang skit nak balik kg. heheh.. x nak jauh2. tapi kata org semua ni adalah perancngan. semuanya Allah yg tentukan. yg buruk itu dtnganya dri ak dan yg baik semestinya hanya Allah yg layak mnyandngnya. semoga hari akan dtng lebih baik dri hari ini serta seterusnya. salam ketemu lagi. :) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan