Custom Glitter Text

Khamis, 17 Januari 2013

HATI KITA CUMA ADA 1 JER.... JADI KITA KENA JAGA


Assalamualaikum. 
terasa comel plak tengok adk kecik kat atas 2. wktu2 tu lah kita ni semua msh bersih dri sebarang dosa. n plng penting hatipun mash bersih lagi. belum ada sebarang titik2 hitam yg berwarna. tapi bla kita smakin mmbesar mkn dewasa maka mkn bnyaklah ttk2 htam yg berwarna di hati kita. mkn bnyak dosa yg kita buat. smpai kita terus lupa yg kita perlu bersih kan hati kita ni. saat kita muda ni lah cabaran plng kuat kena kita tmpuhi. yer sush sebenarnya. ak sndri nak mnghdpinya ni memng sulit sngat2. mcm2 yg kna kita hdapi. mcm2 kerenah mnusia yg kita jmpa n paling pentng mcm2 kwn yg kita kenal. semua 2 sbnarnya akn mmbntuk hati kita mcm mna. tapi, apa yg paling pentng sbnar nya ialah hati kita sndri. kalau kita pandai kawal kita dpat elakkan smuanya. mcm mna nak kwn? haaa ni ak nak cerita. tapi apa yg ak nk crta ni berdasarkan pngalaman sndri k. x ad kaitan dngan org lain. 

1) solat 5 waktu sehari semalam 
ni benda paling penting sekali yg perlu kita tunaikan. solat adalah pncegah dri melakukan kemungkaran. selama mana kita x nak buat perkara wajib ni? umr kita x panjng mana pun. akhirnya kita akan mati. akhirnya kita akn mnghadap Allah. saat 2 apa bekalan yg kita ada klau kita x berusaha mngumpulnya. sesngghnya solat itu mncegah manusia dri melakukan kemungkaran. 



2) perbanyakan amalam puasa sunat 
salah satu cara untk kita mngawal nafsu kita adlah dngan berpuasa. jdi amalkanlah puasa sunat bnyak2. ok apa kita puasa sunat. mcm2 fadilat kita dpat. klau nak mula puasa sunat mulakanlah dngan puasa sunat isnn dngan khamis. sebenrnya ad mcm2 lagi puasa sunat dlm islam. setakat yg ak amalkan mcm puasa sunat arafah, puasa sunat 9 dan 10 muharam, puasa sunat 6 dlm bulan syawal, n banyak lagi lah. 



3) zikir mengingati Allah 
semanis2 dan semerdu2 yg mnggamit hati2 yg kosong. zikir sebenarnya halwa mulut bg kita. berzikirlah ia sebenarnya akan mnguatkan hati kita. berzikirlah ia juga mmbersihkan hati kita. malah ia menambahkan kekuatan rohani kita. hati yg sentiasa mngingati Allah merupakan hati yg paling kuat. syaitan akan lemah dngan hati yg sentiasa mngingati Allah. mudah jer nak berzikir waktu kita jaln nk ke stesen bas kita boleh zikir waktu kita nak terlelap kita bole berzikir. mudah dan senang x perlu bayar apa2. :) 



4) bacalah al Quran 
sesiapa yg menginginkan pertolongan di alam kubur nnti bacalah alQuran. alQuran akn mnjdi penyelamat kita disaat2 malaikat dtng untuk memukul kita saat 2 Alquran akn dtng dngan mnyerupai seorg lelaki yg ggh dan tanpan dia akn mnghalang dri setiap sudut kita saat kita bertanya siapakah kamu? dia akn mnjwab ak lah yg kamu baca saat kamu di dunia dahulu. ak dtg untk menolong mu. :) maniskan hdp dalam islam ni. pelbagai cara kita mmperoleh kebahagiaan. semakn bnyak kita mmbaca alQuran sbnarnya kita sedng memntapkan iman kita. kita sedng meningkatkan iman kita. jd kukuhkanlah serta mmperbnyakkan lagi pmbacaan kita. 



5) bacalah bahan2 bacaan ilmiah islamic 
di pasaran sekrang trdapat pelbagai bhn bacaan islamic yg boleh kita peroleh. mcm2 sehngga kita sndri rambang mata. hnya msalahnya sekrng pmbudayaan qra dalm diri kita dn msyarakat sekeliling semakin berkurangan. kita sebenarnya semakin lebah apabila kita tdk berusaha untk menmbah ilmu yg ada di dunia ini. bahan bacaan semakin hambar. malah semakin di pndng sepi. jngan sebegitu. bahn bacaan inilah yg akan mnyuburkan hati kita. menyihatkan hati kita. mcm ak sndri bahn bacaan setiap bulan yg mnti ada dlm tngan semestinya SOLUSI dan GEN-Q. isinya penuh dngan ilmu. panelis yg diakui ilmunya. serta mmberi penerangan dengan jelas dan nyata. 


SOLUSI 


GEN-Q 

6) mengeratkan hubungan silaturrahim 
kdng2 ini yg kita trlepas pandng. kita lupa dngan hubungan sesama manusia. kita abaikan sedngkan ini merupakan salah stu tuntutn yg perlu kita tunaikan. hubungan persaudaraan. hubngan silaturrahim. eratkanlah. ia akn mnjdi satu kemanisan kpada kita. yg trputus disambngkanlah semula. yg kurang rapat dirapatkanlah semula agar khdpan kita akan lebh bagahia. akan lbh smpurna kerana kita dikelilingi dngan mnusia yg saling berkasih sayg krana Allah. 


sebenarnya bnyak lagi kaedah dan cara2 yg boleh kita gunakan untk mentapkan serta mnjaga hati kita. bukan sekadar apa yg ak tulis 2. banyak lagi yg boleh kita amalkan untk mndekatkan dri kepada Allah. dngan cara2 ni sudah semestinya kita akn mndapat hati yg sihat hati yg jauh dari sifat2 kotor dan sakit. hati kita sebenarnya memerlukan sesuatu yg sihat sesuatu yg berkualiti. hnya dngan cara inilah kita dapat menambahbaikkan kualiti hati kita. jika sebelm ni hati kita dah kotr jika kita amalkan cara2 ni ia akan mmbasuh kembali hati kita. yg kotr akan bersih jika dicuci. jadi mula dari sekarang. kerana mati x pernah mmberi apa2 tnda kpada manusia :) salam dari ADDIN NUR AL ISLAM. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan